Frågor och svar

Hur blir jag abonnemangskund hos er?

Vanligtvis brukar vi börja med en provstädning, som är helt bindningsfri. Det ger dig som kund möjligheten att se om städningen ger det resultat som du förväntar dig, och samtidigt känna efter om du trivs med städpersonalen och med oss som företag.

Provstädningen är också ett utmärkt tillfälle för dig att berätta för oss exakt vilken städning du vill ha hjälp med och om du har ömtåliga saker som du vill att vi ska hantera med särskild varsamhet.

Känns allt bra efter detta fastställer vi, veckodag, städtid och frekvens, och sen vi kör igång.

Är det samma person som kommer hem till mig?

Ja, vårt upplägg är att du har samma städare varje gång, för då kan den personen anpassa städningen efter just ert hem, samt att ni känner en trygghet med samma återkommande städare. Det kan hända att vi behöver sätta in en ersättare, vid sjukdom eller semester. Vid dessa tillfällen kontaktar vi er innan vi skickar en vikarie.
Om vi av någon anledning måste byta ut städaren hos dig så blir du alltid kontaktad om det innan.

Hur fungerar det med nycklar?

Du väljer om du vill vara hemma och öppna eller om vi ska kvittera ut nycklar.
För att vår försäkring ska gälla måste vi kvittera ut nycklar av er eller att ni är hemma och öppnar och sedan låser när vi är klara.

Vi har en mycket säker hantering av kundernas nycklar, och vi tar fullt ansvar för utkvitterade nycklar, och de kostnader som eventuellt kan uppstå i samband med missbruk med innehavet av nycklarna.

Vad händer om något går sönder när ni städar hos mig?

Vi har ansvarsförsäkring hos trygg Hansa som täcker eventuella skador orsakade av oss. Även vår personal är försäkrade till,från och under arbetet.

Vem står för städutrustningen?

Våra städare åker generellt kommunalt till er kunder och våra priser är anpassade därefter. Därför behöver du ha material hemma när vi kommer. Vi förespråkar en så miljövänlig städning som möjligt och städar därför gärna med microfibertrasor och miljövänliga medel. Vi kan självklart komma med tips på material och redskap som ger bra resultat.

Vi rekommenderar
En fungerande dammsugare
Platt-mopp och hink
Trasor (gärna microfiber)
Yes diskmedel
WC-rengöring och toalettborste
Grön såpa eller liknande

Hur betalar jag?

Vi skickar en faktura en gång per månad till våra kunder. Vi bryter cirka den 20:e varje månad och räknar då ihop vilka städningar som varit sedan förra brytpunkten. Vi har 10 dagars förfallotid. Engångskunder kan självklart få fakturan direkt efter utfört arbete om dom vill. Om ni väljer att få fakturan på mail, så slipper ni fakturaavgiften på 30kr.

Hur fungerar det med avbokning?

Om du avbokar din Städning/Fönsterputsning 24 timmar innan städtillfället tillkommer det inga avgifter. Om du avbokar senare fakturerar vi en avgift på 330 kr.

Nöjd kund-garanti

Om det skulle vara något som ni inte är nöjda med på den utförda städningen/fönsterputsningen, så åtgärdar vi det självklart.

Rut

Nya regler för RUT-avdraget träder ikraft från och med 1 januari 2016. Avdraget stannar på 50%, men taket för RUT-avdragt sänks från nuvarande 50 000kr/år per person, till 25 000kr per år och person för privatpersoner under 65 år.

Från och med 1 januari 2016 kommer endast enklare städtjänster att finansieras med RUT-avdraget. Städtjänster som kräver specialutbildning eller avancerad utrustning kommer inte finansieras av RUT-avdraget.

I enklare städtjänster ingår hemstädning, fönsterputs, flyttstädning, storstädning och liknande.

Mer avanceras städning räknas som mattvätt, möbeltvätt, fönsterputs med avjoniserat vatten, rengöring av inomhus- och utomhuspool m.fl. 

Läs mer om Rut avdraget på skatteverkets hemsida

http://www.skatteverket.se